Kysymys Home Assistant Docker

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Tontze

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Vu+ duo2 & OpenAtv 6.3
Nvidia shield 2017
Av Yamaha HTR-3065
Samsung UE55F8005 / Sony 65” X89K 4K
Raspberry pi3B+ Hifiberry DAC+ Sennheiser HD595
Raspberry pi3B+ iQaudio DAC+
PreSonus Eris 3.5
Meilläkin jokunen kuukausi sitten ilmoitettiin että tullaan uudet seurantalaitteet asentamaan. Ei ole vielä näkynyt, olis kiva kyllä saada näkymään HA:ssa. Itse nyt kikkaillut lämmityslaitteiden ja niiden luennan kanssa.

Vielä kun jostain löytäisi sopivan modbus ethernet konvertterin, saisi kaukolämpölaitteistonkin seurantaan ..


 

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Sparkle TV + Homatics Box R 4K Plus + 2* Thomson 270 + Synology NAS DS218+ 2 * LG 77" + Genelec + WiiM Pro Plus & Mini + Adam T5V + T7V + T10S
+ Deskmini X600 + CachyOS+Niri + 4 * Deco X50
Selkeää HA esitystä

 

akema

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Ii
Laitteisto
Maxivision IPTV
Sain siistittyä anturikötöstyksen :)



EDIT: Eihän tuo mikään anturi ole vaan paremminkin HAN P1 -> HASSIO Gateway eli yhdyskäytävä. Tai jotain muuta.
 

Tontze

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Vu+ duo2 & OpenAtv 6.3
Nvidia shield 2017
Av Yamaha HTR-3065
Samsung UE55F8005 / Sony 65” X89K 4K
Raspberry pi3B+ Hifiberry DAC+ Sennheiser HD595
Raspberry pi3B+ iQaudio DAC+
PreSonus Eris 3.5
Tulipa tuossa hommattua muutama tuollainen Fujitsu Futro S720 thin client, ja sitä myötä asennettua Homeassistant OS. Täytyy kyllä sanoa että on kyllä mukava, supervisor:in myötä tuli tuo official add-on store. Lisäksi mukana tulee virallinen tuki, jota core:ssa ja dockerissa ei ole...

Asennus oli naurettavan helppo. Image kirjoitetaan balena etcherillä tai muulla vastaavalla suoraan SSD levylle, mSata levylle, USB tikulle, sd kortille tai mihin haluaakaan asentaa.

Itse asensin niin että polkasin USB tikulta ubuntu mate live distron käyntiin koneessa johon tarkoitus oli asentaa HASS Os. Latasin balena etcherin ja kerroin linkin HASS O imageen ja flash.

Itselläni oli siis mSata SSD kortti emossa kiinni eikä ollut erillistä lukijaa niin joutu tuolla live imagella kikkailemaan.
 

akema

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Ii
Laitteisto
Maxivision IPTV
Tuoreimpana haasteena yritin saada USB -> RS485 eli DMX sovitinta istumaan suoraan Home Assistant palvelimeen niin että olisi voinut siitä suoraan käskyttää LED PAR valoja DMX väylän kautta. No ei onnistunut oikein mitenkään joten päädyin tekemään yhdestä wanhasta Raspberry Pistä ArtNet -> DMX gatewayn (Open Lighting Architecture |) jota sitten käskytän Home Assitantista ip:n kautta ja kumma kyllä, homma toimii eli valot säätyvät käskyjen mukaisesti.
Aika jännä :)
 

Tontze

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Vu+ duo2 & OpenAtv 6.3
Nvidia shield 2017
Av Yamaha HTR-3065
Samsung UE55F8005 / Sony 65” X89K 4K
Raspberry pi3B+ Hifiberry DAC+ Sennheiser HD595
Raspberry pi3B+ iQaudio DAC+
PreSonus Eris 3.5
Tuoreimpana haasteena yritin saada USB -> RS485 eli DMX sovitinta istumaan suoraan Home Assistant palvelimeen niin että olisi voinut siitä suoraan käskyttää LED PAR valoja DMX väylän kautta. No ei onnistunut oikein mitenkään joten päädyin tekemään yhdestä wanhasta Raspberry Pistä ArtNet -> DMX gatewayn jota sitten käskytän Home Assitantista ip:n kautta ja kumma kyllä, homma toimii eli valot säätyvät käskyjen mukaisesti.
Aika jännä :)
Uit selkeästi syvemmissä vesissä kuin minä :) Itsellä tämä harrastus rajoittuu pitkälti ohjeiden noudattamiseen .. Kodaus ei ole mun lajini :(
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Tuoreimpana haasteena yritin saada USB -> RS485 eli DMX sovitinta istumaan suoraan Home Assistant palvelimeen niin että olisi voinut siitä suoraan käskyttää LED PAR valoja DMX väylän kautta. No ei onnistunut oikein mitenkään joten päädyin tekemään yhdestä wanhasta Raspberry Pistä ArtNet -> DMX gatewayn (Open Lighting Architecture |) jota sitten käskytän Home Assitantista ip:n kautta ja kumma kyllä, homma toimii eli valot säätyvät käskyjen mukaisesti.
Aika jännä :)
Mahtavaa! Itselläni DMX on aina se protokolla jolla valaistusta haluan komentaa. Yksinkertainen, luotettava ja ennenkaikkea himmentimiä ja valaisimia on jos jonkinmoisia hyvään hintaan. Niin moni ei tajua edes sen olemassaoloa. Minulla on RS232 to DMX purkki Crestronissa kiinni.
 

akema

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Ii
Laitteisto
Maxivision IPTV
Uit selkeästi syvemmissä vesissä kuin minä :) Itsellä tämä harrastus rajoittuu pitkälti ohjeiden noudattamiseen .. Kodaus ei ole mun lajini :(
Ei ole koodaus minunkaan ykköstaitoja. Ihan netistä opiskelemalla noita kasailee, lyö päätä seinään, muuttaa asetuksia, seuraa lokeja ja pohtii että miksei tämä nyt toimi,
Lopulta saa jotain toimimaan ja aina ei saa :)
Tuo RasPi OLA gw on ihan SD-kortille kirjoitettava imagefilee eli perusasennus on silleen helppo.
Säätäminen sitten vei tunteja mutta oppipahan taas uutta.
 

V12

Huoltovalikon jäsen
En oikein tiedä kehtaako näin yksinkertaisesta ongelmasta kysyä, mutta menköön...

Olen asentanut Home Assistantin Docker version Synologyn palvelimeen . Käytössä on Lidlin alennusmyynnistä hankittu IR liikketunnistin, sekä Nedis Zigbee gateway ja WIFi lamppuja. Nuo laitteet olen asentanyt systeeminn Tuya palvelun avulla (on siellä vielä WiFi pistorasioitakin...). Kaikki toimivat ihan hyvin, paitsi...

Ongelmana on saada lamppu tottelemaan liiketunnistinta. Sen saa helposti syttymään liiketunnistimen liipaisusta, mutta kuinka sen pysymään päällä kun liikettä on, ja sammumaan asetetun ajan kuluttua?
Olen 'osannut' tehdä tuon syttymisen ja ajastimen sen jälkeen esim. 10min. Olen jopa saanut lampun himmenemään tuon 10min jälkeen pariksi minuutiksi, että huomaa koska täytyisi liikkua. Mutta vaikka liikkuu, ja saa tuon liiketunnistimen reagoimaan, niin en vaan ymmärrä miksi tuo lampun sytyttämisprosessi ei ala alusta, vaan se jatkuu siihen asti, että lamppu sammuu.

Mikähän ihmeen looginen ongelma minulla oikein on?

'Ohjelmointi' on siis tehty Home Assistantissa olevien 'valikkovaihtoehtojen' avulla. Pystyykö ohjelmoinnin tekemään myös scripteillä, normaalin ohjelmoinnin lailla, ja jos pystyy, niin mistä sen saa tehtyä?
 

timoj

Huoltovalikon jäsen
En oikein tiedä kehtaako näin yksinkertaisesta ongelmasta kysyä, mutta menköön.

Olen asentanut Home Assistantin Docker version Synologyn palvelimeen . Käytössä on Lidlin alennusmyynnistä hankittu IR liikketunnistin, sekä Nedis Zigbee gateway ja WIFi lamppuja. Nuo laitteet olen asentanyt systeeminn Tuya palvelun avulla (on siellä vielä WiFi pistorasioitakin.). Kaikki toimivat ihan hyvin, paitsi.

Ongelmana on saada lamppu tottelemaan liiketunnistinta. Sen saa helposti syttymään liiketunnistimen liipaisusta, mutta kuinka sen pysymään päällä kun liikettä on, ja sammumaan asetetun ajan kuluttua?
Olen 'osannut' tehdä tuon syttymisen ja ajastimen sen jälkeen esim. 10min. Olen jopa saanut lampun himmenemään tuon 10min jälkeen pariksi minuutiksi, että huomaa koska täytyisi liikkua. Mutta vaikka liikkuu, ja saa tuon liiketunnistimen reagoimaan, niin en vaan ymmärrä miksi tuo lampun sytyttämisprosessi ei ala alusta, vaan se jatkuu siihen asti, että lamppu sammuu.

Mikähän ihmeen looginen ongelma minulla oikein on?

'Ohjelmointi' on siis tehty Home Assistantissa olevien 'valikkovaihtoehtojen' avulla. Pystyykö ohjelmoinnin tekemään myös scripteillä, normaalin ohjelmoinnin lailla, ja jos pystyy, niin mistä sen saa tehtyä?
Noissa liiketunnistimissa on ns. cooldown aika. Eli sen aikana ne eivät tunnista uudelleen liikettä ja lähetä siitä tietoa eteenpäin.
Sinun pitäisi selvittää paljon se aika tuossa tunnistimessa on, voiko sitä muuttaa ja sitten viritellä jotain ongelman kiertämiseksi. Philipsin tunnistimessa se taisi olla 10 sekuntia, joissain muissa pahimmillaan useita minuutteja.
 

V12

Huoltovalikon jäsen
Noissa liiketunnistimissa on ns. cooldown aika. Eli sen aikana ne eivät tunnista uudelleen liikettä ja lähetä siitä tietoa eteenpäin.
Sinun pitäisi selvittää paljon se aika tuossa tunnistimessa on, voiko sitä muuttaa ja sitten viritellä jotain ongelman kiertämiseksi. Philipsin tunnistimessa se taisi olla 10 sekuntia, joissain muissa pahimmillaan useita minuutteja.
Juu, tämän olen huomannut, eikä siitä nyt ole kyse. Tunnistin kyllä reagoi, esim. 5min jälkeen (se näkyy tunnistimesta ja sen historialokista), mutta tämä reagointi ei saa tuota lampun sytyttämisprosessia keskeytymään, ja alkamaan alusta.

Prosessi on siis joltensakin seuraavanlainen:
Tunnista liike -> sytytä lamppu -> odota 10min -> säädä lamppu himmeammäksi -> odota 2 min -> sammuta lamppu

Tuohon listaan en oikein saa mitään haarautumaa tehtyä, jolla se palaisi alkuun, jos liikettä tunnistetaan.
 

timoj

Huoltovalikon jäsen
Juu, tämän olen huomannut, eikä siitä nyt ole kyse. Tunnistin kyllä reagoi, esim. 5min jälkeen (se näkyy tunnistimesta ja sen historialokista), mutta tämä reagointi ei saa tuota lampun sytyttämisprosessia keskeytymään, ja alkamaan alusta.

Prosessi on siis joltensakin seuraavanlainen:
Tunnista liike -> sytytä lamppu -> odota 10min -> säädä lamppu himmeammäksi -> odota 2 min -> sammuta lamppu

Tuohon listaan en oikein saa mitään haarautumaa tehtyä, jolla se palaisi alkuun, jos liikettä tunnistetaan.
Oikeassa yläkulmassa on menu jossa Change mode. Eikös jollain niillä onnistu tuon uudelleenkäynnistys vaikka se olisi jo käynnissä?
 

V12

Huoltovalikon jäsen
Oikeassa yläkulmassa on menu jossa Change mode. Eikös jollain niillä onnistu tuon uudelleenkäynnistys vaikka se olisi jo käynnissä?
Tätähän täytyy selvittää ja kokeilla. Eikä taaskaan tarvinnut kuin kysyä...
 

timoj

Huoltovalikon jäsen
Tätähän täytyy selvittää ja kokeilla. Eikä taaskaan tarvinnut kuin kysyä.
On siihen varmaan muitakin vaihtoehtoja, esim. noihin viiveisiin laittaa ehtolauseita jos tunnistin antaakin uuden signaalin.

(Tuo if-then-else-or koodin tekeminen ja tajuaminen noilla käyttöliittymän symboli-valinnoilla ei jostain syystä aina käy minun logiikkaan ja pitää yaml-koodista katsoa mitä siinä oikein tapahtuu. Tuotahan "parannettiin" mutta enpä tiedä onko se nyt parempi vai huonompi kuin ennen, siis kun kaikki on aina piilossa ja pitää avata)
 

V12

Huoltovalikon jäsen
Oikeassa yläkulmassa on menu jossa Change mode. Eikös jollain niillä onnistu tuon uudelleenkäynnistys vaikka se olisi jo käynnissä?
Tämähän sen ratkaisi!

Nyt sitten uusien haasteiden kimppuun. Ei oikein tuo Lidlin 'aloituspaketin' kaukosäädin suostu parittumaan. Jatketaan sutenöörin hommia...
 

Viesker

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Kokkola
Laitteisto
Vu+ Duo 4K
Vu+ Duo2
Octagon SF 8008 4K
Techno Trend Connect S2-4650
Saako tuota Shelly 3EM asennettua miten heleposti 80-luvun mittaritauluun,jossa on vielä posliinisulakkeet.
Sähkömiehen se pitää tietenkin asentaa.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Saako tuota Shelly 3EM asennettua miten heleposti 80-luvun mittaritauluun,jossa on vielä posliinisulakkeet.
Sähkömiehen se pitää tietenkin asentaa.
Luultavasti saa. Suurin haaste on, että jossain kohtaa on tarpeeksi tilaa laittaa virtasensorit vaihekaapelien ympärille. Jos laitat pari kuvaa niin voin tutkia. Olisi hyvä mikäli olisi vapaita sulakepaikkoja Jännitepuolen sisäänmenoon, mutta ei sekään ihan välttämätön ole.

Onko mittauskeskus täysin erillinen vai onko se samassa pääkeskeskuksen kanssa? Mikäli on erillinen, eikä syötä muualle sähköä kuin pääkeskukselle niin voi 3EM:n laittaa myös sinne.
 

Viesker

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Kokkola
Laitteisto
Vu+ Duo 4K
Vu+ Duo2
Octagon SF 8008 4K
Techno Trend Connect S2-4650
Luultavasti saa. Suurin haaste on, että jossain kohtaa on tarpeeksi tilaa laittaa virtasensorit vaihekaapelien ympärille. Jos laitat pari kuvaa niin voin tutkia. Olisi hyvä mikäli olisi vapaita sulakepaikkoja Jännitepuolen sisäänmenoon, mutta ei sekään ihan välttämätön ole.

Onko mittauskeskus täysin erillinen vai onko se samassa pääkeskeskuksen kanssa? Mikäli on erillinen, eikä syötä muualle sähköä kuin pääkeskukselle niin voi 3EM:n laittaa myös sinne.
Mittauskeskus on erillinen.


 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Kyllä sen tuonne saa ihan varmasti. Tilaa näyttää olevan. Onko vapaita sulakelähtöjä että saisi omien sulakkeiden taakse ne jännite mittaukset joka vaiheelta? Ja miten kaukana on wifi Access point? Voi olla että tuo metallikansi vaimentaa signaalia aika lailla.
 

Viesker

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Kokkola
Laitteisto
Vu+ Duo 4K
Vu+ Duo2
Octagon SF 8008 4K
Techno Trend Connect S2-4650
Tällä hetkellä ei oo vapaita sulakepaikkoja vapaana.
Wifi on on muutaman metrin päässä,netti pelaa hyvin mittaritaulun eessä.
Ensi viikolla tulee sähkömies muista syistä käymään,täytyy kysyä rupiaako asentamaan.
Täytyy sitten panna Shelly myyntiin.
 

Tontze

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Vu+ duo2 & OpenAtv 6.3
Nvidia shield 2017
Av Yamaha HTR-3065
Samsung UE55F8005 / Sony 65” X89K 4K
Raspberry pi3B+ Hifiberry DAC+ Sennheiser HD595
Raspberry pi3B+ iQaudio DAC+
PreSonus Eris 3.5
Joitakin vuosia sitten ESP:eiden kanssa pelanneena palasin nyt taas kokeilemaan mitä uutta asian tiimoilta.. ESPHome, koska suora tuki löytyy homeassitantista. Ihan käsittämätöntä miten helpoksi on tuo flashays ja konfigurointi tehty :D

 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Tulipa tuossa hommattua muutama tuollainen Fujitsu Futro S720 thin client, ja sitä myötä asennettua Homeassistant OS. Täytyy kyllä sanoa että on kyllä mukava, supervisor:in myötä tuli tuo official add-on store. Lisäksi mukana tulee virallinen tuki, jota core:ssa ja dockerissa ei ole.

Asennus oli naurettavan helppo. Image kirjoitetaan balena etcherillä tai muulla vastaavalla suoraan SSD levylle, mSata levylle, USB tikulle, sd kortille tai mihin haluaakaan asentaa.

Itse asensin niin että polkasin USB tikulta ubuntu mate live distron käyntiin koneessa johon tarkoitus oli asentaa HASS Os. Latasin balena etcherin ja kerroin linkin HASS O imageen ja flash.

Itselläni oli siis mSata SSD kortti emossa kiinni eikä ollut erillistä lukijaa niin joutu tuolla live imagella kikkailemaan.
Kiinnostaisi itseänikin siirtyä Windows koneen Virtualboxista tuohon itsenäiseen OS:ään. Mahtaakohan mennä suurinosa asioista heittämällä suoraan backupista tuohon? Eipä itselläni ihan hirmuisesti ole vielä automaatiota, mutta ei jaksaisi kaikkea aloittaa alusta.
 

Tontze

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Vu+ duo2 & OpenAtv 6.3
Nvidia shield 2017
Av Yamaha HTR-3065
Samsung UE55F8005 / Sony 65” X89K 4K
Raspberry pi3B+ Hifiberry DAC+ Sennheiser HD595
Raspberry pi3B+ iQaudio DAC+
PreSonus Eris 3.5
Kiinnostaisi itseänikin siirtyä Windows koneen Virtualboxista tuohon itsenäiseen OS:ään. Mahtaakohan mennä suurinosa asioista heittämällä suoraan backupista tuohon? Eipä itselläni ihan hirmuisesti ole vielä automaatiota, mutta ei jaksaisi kaikkea aloittaa alusta.
Vaikea sanoa, itse otin korttien konfiguraatiot visual studio codeen ylös vanhasta ja copy pasteilin takas uuteen HASS:iin, sitä mukaa sitten lisäilin integraatioita ja HACS repoja kun kortti siitä muistutteli, aika kivuttomasti meni.
 

timoj

Huoltovalikon jäsen
Kiinnostaisi itseänikin siirtyä Windows koneen Virtualboxista tuohon itsenäiseen OS:ään. Mahtaakohan mennä suurinosa asioista heittämällä suoraan backupista tuohon? Eipä itselläni ihan hirmuisesti ole vielä automaatiota, mutta ei jaksaisi kaikkea aloittaa alusta.
Minä muutin systeemin kannettavasta mini-PC:lle ja palautin kaiken HA:n tekemästä backupista heti siinä uuden asennuksen alkuruudussa. Kaikki toimi heti ilman muutoksia vaikka tuossa koneen IP ja bluetooth-laite muuttui. Mutta minulla oli HA OS käytössä jo tuossa kannettavassakin.
 

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Sparkle TV + Homatics Box R 4K Plus + 2* Thomson 270 + Synology NAS DS218+ 2 * LG 77" + Genelec + WiiM Pro Plus & Mini + Adam T5V + T7V + T10S
+ Deskmini X600 + CachyOS+Niri + 4 * Deco X50
Liityin nyt joukkoon tummaan minäkin:

xoKlEJW.png

RrCyR4N.png
 
Takaisin
Ylös